Strona domowa » Motoryzacja » Zabytki na kołach

Zabytki na kołach

W Tarnowie odbyła się VI Runda Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych, będąca jednocześnie V Tarnowskim Rajdem Pojazdów Zabytkowych. W rajdzie, organizowanym przez Automobilklub Tarnowski, udział wzięły samochody wyprodukowane do końca 1992 r. Najstarszym pojazdem był Mc Laughlin H-45 z 1919 r. Głównym sponsorem rajdu była firma Polfilll, producent profesjonalnych produktów do renowacji m.in. karoserii.

Podobnie jak w roku ubiegłym baza rajdu zlokalizowana była w centrum miasta w hotelu Tarnovia. Trasa przebiegała malowniczymi drogami powiatu tarnowskiego i brzeskiego m.in. przez Zbylitowską Górę, Dębno, Brzesko, Wierzchosławice, Zawadę, Lisią Górę i Stare Żukowice. Podczas rajdu można było podziwiać pięknie odrestaurowane pojazdy, m.in. Willys’a Knight 70A Sedan z 1928 r., Citroena BL11 z 1950 r., Jaguara XKE E type v-12 z 1971 r., Porsche 356 BT5 z 1961 r., Volvo Amazon 121 z 1967 r., Triumph’a 2000 Roadster z 1949 r. czy BMW Isetta z 1960 r., a także wspomnianego już niemal stuletniego Mc Laughlin’a H-45 z 1919 r. z drewnianymi felgami.

– Na rajd przyjechali uczestnicy z Bielska Białej, Poznania, Ostrowa Wielkopolskiego, Lublina – powiedział Tomasz Oćwieja, Prezes Automobilklubu Tarnowskiego. – Gościliśmy również załogę z Austrii. Cieszę się niezmiernie, że Tarnów mógł oglądać tak piękne samochody. Automobilklub Tarnowski po raz drugi, po wielu latach przerwy, zorganizował Mistrzostwa Polski Pojazdów Zabytkowych. To ogromna odpowiedzialność, a zarazem wielki zaszczyt kierować takiej rangi imprezą.

Oprócz aut biorących udział w rajdzie na Placu Kazimierza w Brzesku na uczestników czekał piknik motoryzacyjny zorganizowany z okazji 150-lecia powiatu brzeskiego. Natomiast w w Lisiej Górze, przy Urzędzie Gminy odbył się III Zlot Pojazdów Zabytkowych połączony z rundą MPPZ.

Uczestnicy rajdu brali udział się w różnych konkurencjach m.in. w próbie sprawnościowej kierowania pojazdem, czy próbie oceny techniki jazdy. Zawodnicy musieli także wykazać się wiedzą z prawa o ruchu drogowym oraz znajomością historii motoryzacji. Odbyły się też dwa konkursy elegancji, w których oceniano zabytkowe pojazdy, doceniając ich piękno
i honorując pucharami ich właścicieli.

Po każdym dniu rajdu przedstawiane były rezultaty poszczególnych etapów. Zwycięzcami okazali się: w klasie pre -1945 Stanisław Waligóra z pilotem Jackiem Balickim; w klasie post -1945 Tomasz Kaczmarek z pilotką Wiktorią Kaczmarek; w klasie post -1960 Michał Bargiel z pilotem Łukaszem Nowakiem i w ostatniej klasie post -1970 Jakub Olszewski z pilotką Izabelą Olszewską. W dodatkowej klasie Youngtimer, dla najmłodszej grupy pojazdów zwyciężyła załoga: Jarosław i Krzysztof Dynak.

Również marka Polfill, główny sponsor VI Rundy Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych, ufundowała nagrodę dla najlepiej odrestaurowanego samochodu. W tej kategorii zwyciężył Chevrolet Corvette z 1967 r. i jego właściciel Marian Pudełko z Automobilklubu Beskidzkiego. Drugie miejsce zajął kierowca Jaguara XKE E-type V-12 z 1971 r. Jerzy Kękuś ze Stowarzyszenia Europejska Asocjacja Automobilerów. Trzecie miejsce w tej kategorii zdobył Jakub Olszewski z Federacji Zmotoryzowanych – kierowca i właściciel Porsche 928 typ S z 1981 r.

– Wybór tego „naj” był naprawdę trudny  – powiedziała Bożena Chrapisińska, Menedżer ds. Sprzedaży Detalicznej i Hurtowej marki Polfill. – Dobre utrzymanie zabytkowych pojazdów to niemałe wyzwanie. To bardzo dużo pracy, czasu i pieniędzy. To niesamowite, kiedy samochód, który ma 50, 60 a nawet blisko 100 lat wygląda jakby wczoraj wyjechał z fabryki.

Sponsorem głównym VI Rundy Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych była marka Polfill, która na polskim rynku istnieje od 2005 r. Jej wyroby, szpachlówki, masy, podkłady, lakiery, zmywacze i rozcieńczalniki – przeznaczone do renowacji m.in. karoserii samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, łodzi oraz jachtów powstają na bazie wyselekcjonowanych surowców, co gwarantuje ich wysoką jakość. Łatwość nakładania, lekka obróbka, brak skurczów i powtarzalna jakość – to główne cechy oferowanych produktów.

Automobil Klub Tarnowski został założony w 2012 r. i jest zrzeszony w Polskim Związku Motoryzacyjnym. Klub w większości składa się z członków, będących miłośnikami pojazdów zabytkowych. Posiada w swoich szeregach również motocyklistów wyścigowych, sędziów sportowych, którzy niejednokrotnie wspomagają swoją obecnością imprezy rajdowe organizowane w Tarnowie i okolicy.