Strona domowa » Samorząd » W Katowicach stawiają na centra przesiadkowe

W Katowicach stawiają na centra przesiadkowe

Rozpoczynają się prace przy budowie centrum przesiadkowego na Zawodziu w Katowicach. Wykonawca przystąpił do inwentaryzacji, która obejmuje przegląd elewacji zewnętrznych oraz cześć wnętrz w budynkach i inwentaryzacja mieszkań oraz budynków gospodarczych.  – Mieszkańcy mogą spodziewać się odwiedzin przedstawicieli firmy działającej na zlecenie wykonawcy robót  konsorcjum ZUE S.A i Unibep S.A, którzy będą chcieli sprawdzić stan techniczny ich mieszkań – mówi Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Katowice. – Każda z uprawnionych osób do przeprowadzenia takiej wizyty będzie wyposażona w specjalny identyfikator. O inwentaryzacji technicznej powiadomieni są także administratorzy budynków.

Jednocześnie wykonawca przystąpi do badań geologicznych, których przeprowadzenie jest konieczne przed przystąpieniem prac budowlanych. Od  22 stycznia 2018 r. zmieniła się organizacja ruchu tramwajowego w rejonie pętli. – W pierwszym etapie wykonawca musi przeprowadzić dogłębne badania gruntu na terenie dzisiejszej pętli tramwajowej, co wiąże się m.in. z wykonaniem odwiertów – dodaje rzecznik. – Następnie przewidziane są prace przy stabilizacji tego terenu. W związku z tym zmieni się organizacja ruchu części tramwajów – na razie bez wprowadzania zmian w organizacji ruchu dotyczące autobusów i kierowców samochodów.

Tramwaje linii nr 7 i 36 oraz wybrane kursy linii nr 14, 15, 20 i 33 zostaną skierowane do zajezdni tramwajowej w Katowicach Zawodziu. Tym samym jadąc w kierunku centrum Katowic tramwaje będą obsługiwać przystanek „Zawodzie Pętla” zlokalizowany bezpośrednio przy ul. 1 Maja (obecnie obsługiwany przez m.in. linie tramwajowe nr: 14, 15 i 20). – To w sumie niewielka zmiana, dotycząca przede wszystkim pasażerów, którzy rozpoczynają podróż linią 7 lub 36 na pętli Zawodzie, bo będą do tramwaju wsiadać na innym peronie – mówi Andrzej Zowada rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.  – Zauważą ją także pasażerowie pojedynczych kursów linii jadących od strony Szopienic a kończących się dotąd na pętli, gdyż będą musieli wysiąść z wagonu jakieś 200 metrów wcześniej i przy przesiadce np. na autobus przejść ten krótki odcinek do przystanku autobusowego pieszo.

Budowa centrum przesiadkowego w Zawodziu to jeden z elementów „Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych”. –  W Katowicach kładziemy nacisk na tzw. transport zrównoważony, którego zasadą jest dbanie o interesy wszystkich uczestników ruchu – pieszych, rowerzystów, osób korzystających z komunikacji publicznej, ale także kierowców­ – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Inwestycję w Zawodziu realizuje firma ZUE SA, która podpisała jako lider konsorcjum, wspólnie ze spółką Unibep umowę o wartości 66,4 mln zł brutto. Pierwsi pasażerowie skorzystają z centrum w IV kwartale 2019 r. Inwestycja centrum przesiadkowego obejmuje budowę: budynku dworca o powierzchni 365 m2 (m.in. zaplecze socjalne dla kierowców i motorniczych, kiosk, punkt sprzedaży biletów i toalety), dwóch parkingów naziemnych dla 275 samochodów, wiaty dla 36 rowerów, wiaty peronowej, miejsc postojowych dla autobusów i punkty Kiss&Ride.

Przypomnijmy, że w Katowicach podobnych inwestycji planowanych jest aż osiem, a cztery z nich powstanie w ciągu dwóch najbliższych lat. – Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści – dodaje prezydent Krupa. – Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo, węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co niemniej ważne,  przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach, co  zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki.

Pierwszy węzeł przesiadkowy powstanie w Ligocie, tutaj prace już są zaawansowane, a pierwsi podróżni będą mogli z niego skorzystać w połowie 2018 roku. W przypadku węzła w Brynowie – kilka dni temu przekazano teren budowy i miasto czeka na szczegóły prowadzonych prac przez konsorcjum firm: Lider – Warbud S. A./Partner – Przedsiębiorstwo Stor Sp. z o. o. Inwestycja ta zostanie zakończona w III kwartale 2019 roku. Czwarty węzeł powstanie przy ulicy Sądowej. Będzie on obsługiwał kursy dalekobieżne. Obecnie trwa procedura przetargowa, w której ofertę złożyły cztery podmioty.