Strona domowa » Gospodarka » W Katowicach rozwija się turystyka biznesowa

W Katowicach rozwija się turystyka biznesowa

W Katowicach w 2015 roku oddano do użytku budynek Międzynarodowego Centrum Kongresowego. Odbyło się też w mieście wiele wydarzeń gospodarczych, które jeszcze bardziej ożywiły rynek turystyki biznesowej i wpłynęły na wzrost liczby uczestników spotkań. Łączna liczba spotkań konferencyjnych w Katowicach w 2015 wyniosła: 6601, w tym 1147 (czyli 17,4%) trwało dwa dni lub dłużej. Całkowita liczba dni konferencyjnych w Katowicach w 2015 roku wyniosła 8177.

Najwięcej spotkań konferencyjnych i innych wydarzeń biznesowych jak i dni konferencyjnych odnotowano w październiku. Szacunkowa liczba uczestników we wszystkich spotkaniach konferencyjnych i wydarzeniach biznesowych w Katowicach w 2015 roku ponownie przekroczyła pół miliona osób osiągając liczbę 582 495 osoby (wzrost rok do roku o 10,3%). W oddanym do użytku w marcu 2015 roku Międzynarodowym Centrum Kongresowym (MCK) w Katowicach (największej zadaszonej powierzchni konferencyjnej w Polsce) do 31 grudnia 2015 roku zrealizowano 339 spotkania konferencyjne i inne wydarzenia biznesowe, w których wzięło udział 319 835 osób. W marcu 2015 r. w MCK w Katowicach zrealizowano największą imprezę biznesową w Polsce ‐ międzynarodowe targi gier komputerowych i oprogramowania Intel Extreme Masters (IEM). W ciągu trzech dni MCK odwiedziło ponad 104 tys. osób. Przy obsłudze zaangażowano 1400 pracowników. Obserwując średnie wydatki uczestnika spotkania konferencyjnego należy zauważyć, że ogólne wydatki delegata korzystającego z noclegu w Katowicach w 2014 r. wyniosły średnio 537,1 zł – w tym na noclegi 266,5 zł (214,93 zł na jeden nocleg). Uczestnicy spotkań konferencyjnych nienocujący w trakcie pobytu w Katowicach wydali średnio 148,9 zł (jest to wzrost o 4% rok do roku). Przy czym 42,4 % uczestników badania nie zadeklarowało żadnej kwoty wydanej w Katowicach w związku z udziałem w badaniu (dokonali zakupu paliwa, biletów lub innych usług w innych miejscowościach – zanim pojawili się na spotkaniu). Uwzględniając ten fakt uśredniona kwota wydatków wszystkich uczestników spotkań konferencyjnych nie korzystających z noclegów wynosi w trakcie jednej konferencji 63,66 zł na osobę. Jeżeli założymy, że 15% uczestników spotkań biznesowych w Katowicach w 2015 r. nocowało w Katowicach w czasie tego spotkania, a pozostała liczba nie nocowała to mając ogólną liczę odwiedzających Katowice i średnie wydatki nocujących jak i nienocujących otrzymamy całkowitą szacunkową kwotę wydatków uczestników spotkań biznesowych w Katowicach w 2015r. Zatem w 2015 roku wynosi ona prawie 80 mln zł (78 286 191,10 zł), w tym na same noclegi prawie 23 mln zł (22 994 620,44 zł). W świetle badań uczestników spotkań konferencyjnych, Katowice są miastem, które spełnia wymagania delegatów dla organizacji konferencyjnej i wydarzeń biznesowych, zaś 93% delegatów ponownie przyjechałoby do tego samego obiektu, a 90% respondentów ponownie przyjechałoby na spotkanie konferencyjne do Katowic. Uczestnicy dostrzegają „nowoczesną przestrzeń miejską”, „dobrą dostępność komunikacyjna”, a także „rozmach inwestycji i rozwój biznesu” w mieście.

– Sprawdza się strategia, którą przyjęliśmy wiele lat temu, by Katowice z miasta przemysłu ciężkiego przekształcać w miasto przemysłu spotkań – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Mamy potencjał, który chcemy jeszcze lepiej wykorzystać i skutecznie promować. Dzięki Międzynarodowemu Centrum Kongresowemu i położeniu w sercu aglomeracji, aspirujemy do roli lidera w dziedzinie turystyki biznesowej. Mamy obiekt, który jest wyjątkowy pod względem architektonicznym i funkcjonalnym, największy w Polsce. Zyskaliśmy też nowy symbol miasta, ciekawą przestrzeń i miejsce, dzięki któremu kolejne edycje znanych wydarzeń jak Europejski Kongres Gospodarczy czy Intel Extreme Masters mogą się rozwijać, a nowe imprezy budować swój prestiż i rangę. Naszym celem jest teraz zatrzymanie turystów biznesowych na dłużej, żeby przekonali się o zmianie, jaka zaszła w naszym mieście.