Strona domowa » Motoryzacja » Porsche 911 stuknęła 50 – tka

Porsche 911 stuknęła 50 – tka

Trudno w to uwierzyć ale figura tej 50 – latki wciąż budzi pożądanie i żaden lifting jej nie szkodzi, jest coraz młodsza. Pierwotnie zaprojektowana na tory wyścigowe, dziś 911 rozpala emocje tak samo, jak robiła to w 1963 roku.

Obecna 911 to nowy projekt nadwozia z dłuższym rozstawem osi, udoskonalonymi silnikami, które zużywając mniej paliwa dostarczają większą moc, technologiami zwiększającymi wydajność, takimi jak auto start/stop, sterowanie przepływem temperatury czy system rekuperacji. To auto z inteligentnym lekkim nadwoziem wykorzystującym kompozytową konstrukcję stalowo-aluminiową, z wywodzącym się ze sportu samochodowego zawieszeniem i z nowoczesnym wnętrzem zaprojektowanym dla sportowego komfortu.

Marketingowcy Porsche podkreślają sposób, w jaki firma łączy tradycję z innowacyjnością, osiągi z użytecznością na co dzień, formę z funkcją. Nowa 911, to nowa tożsamość Porsche.

Ten model to ponad 28 000 zwycięstw w wyścigach. Auto posiada status ikony, ale jak mówi producent nie miałby on jednak żadnego znaczenia, gdyby w stare pomysły nie tchnęli nowego życia. Dla Porsche bowiem dziedzictwo i przyszłość są ze sobą nierozerwalnie powiązane. – Moglibyśmy oczywiście produkować dobre samochody sportowe, ale nie byłyby to Porsche, a już z pełnością nie 911 – mówią inżynierowie Porsche.

Silniki to oczywiście sześciocylindrowe boxery. 3,4-litrowy silnik 911 Carrera dostarcza 257 kW (350 KM) ; w 911 Carrera S 3,8-litrowy silnik generuje 294 kW (400 KM). Dzięki wyposażeniu obu modeli w bezpośredni wtrysk paliwa (DFI) i VarioCam Plus dysponują one większą mocą i posiadają mniejszy apetyt na paliwo. Moc przenoszona jest na koła za pośrednictwem nowej, wydajnej, 7-biegowej manualnej skrzyni biegów lub, opcjonalnie, przez skrzynię Porsche Doppelkupplung (PDK), która oferuje zmiany biegów bez przerywania przepływu mocy.

Oba silniki dysponują lepszymi sportowymi osiągami niż ich poprzednicy, a mimo tego zużycie paliwa udało się obniżyć nawet o 16%. W jaki sposób? Jednym z rozwiązań jest obniżona do 3,4 litra pojemność skokowa w 911 Carrera. Kolejnymi – zastosowanie nowoczesnych technologii polepszających wydajność.

Standardowo obejmują one funkcję auto start/stop, system rekuperacji energii elektrycznej i inteligentnego sterowania przepływem temperatury oraz nowy, oszczędzający energię, elektromechaniczny system wspomagania układu kierowniczego, a także, w przypadku PDK, nowa funkcja ‘żeglowania’.

Technologie przyszłości odnaleźć można również w podwoziu. Montowany standardowo w 911 Carrera S system Porsche Torque Vectoring (PTV) zwiększa osiągi dynamiczne. Oferowany opcjonalnie w modelu S Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) jeszcze mocniej je podkreśla. Po raz pierwszy w modelach 911 Carrera dostępne jest dynamiczne mocowanie silnika będące częścią opcjonalnego pakietu Sport Chrono.

Każde dziecko rozpozna 911, lecz czy tożsamość można opisać słowami? Tak, przyglądając się bliżej użyciu formy, proporcjom i konturom. Linia dachu zwęża się ku tyłowi. Błotniki są wyższe niż linia maski, a z tyłu są bardziej muskularne. Nadają 911 jej charakterystyczny wyraz i nie pozostawiają wątpliwości, co do temperamentu. Ogólnie – nisko, szeroko i gładko. Typowo dla 911.

Designerzy i inżynierowie Porsche zawsze ostrożnie podchodzili do kwestii ewolucji 911. Stale jednak kroczyli do przodu wprowadzając innowacje motywowane zasadą, że powinny być one funkcjonalne i doskonale dostosowane. W efekcie możemy podziwiać harmonijną koncepcję, która sprawia, że nowa 911 jest samochodem sportowym idealnie wpisującym się w XXI wiek. Aby to zrozumieć, należy zacząć od obejrzenia nadwozia. Rozstaw osi nowej 911 został powiększony o 100 mm, co daje lepszą stabilność prowadzenia i charakterystykę pokonywania zakrętów. Zwisy z przodu i z tyłu są krótsze, dzięki czemu nowa 911 wydaje się jeszcze bardziej kompaktowa.

Sportowe wrażenie podkreśla niższa linia dachu i szerszy rozstaw kół przedniej osi – o 46 mm w 911 Carrera i o 52 mm w 911 Carrera S. Dla uzyskania lepszej aerodynamiki boczne lusterka montowane są obecnie bezpośrednio na drzwiach. Większa zwinność jest tylko jednym z efektów tych wszystkich zmian. Sylwetka jest więc typowa dla 911, a także typowa w kategoriach rozwoju tego modelu, o czym szczegółowo piszemy poniżej.

Zmodyfikowana architektura samochodu, z szerszym rozstawem kół przedniej osi i obniżoną linią dachu nadaje przedniej części samochodu dynamiczny wygląd, który jest jednocześnie sportowy i elegancki. Nowe, standardowe reflektory Bi-Xenon w dalszym ciągu posiadają owalne obudowy nadające im klasyczny wygląd i pozwalające podziwiać zastosowane rozwiązania technologiczne. Reflektory Porsche Dynamic Light System (PDLS) z dynamicznymi światłami skrętnymi i regulowaną w funkcji prędkości kontrolą zasięgu oferowane są opcjonalnie.

Kierunkowskazy, światła do jazdy dziennej i światła pozycyjne, wszystkie wykonane w technologii LED, umieszczone są w osobnych modułach. Ich wąski kształt kontrastuje z okrągłymi światłami głównymi. Wraz z dwoma zintegrowanymi wlotami powietrza sprawiają, że przód nowej 911 jest natychmiast rozpoznawalny. Z tyłu wszystko jest wyostrzone: stylistyka, wygląd i ogólny efekt. Jest to zasługą m.in. wyróżniającej się krawędzi profilu i nowych świateł LED, których rozciągnięty design akcentuje poziome kontury tyłu. Charakterystyczne światła odblaskowe zostały umieszczone niżej, jednak nocą są doskonale widoczne. W obu modelach na nowo opracowano kształt końcówek wydechów. W 911 Carrera S po obu stronach znajdują się podwójne wydechy. Nowym elementem jest szerszy wysuwany tylny spojler, który redukuje siły znoszące i w każdych warunkach zwiększa stabilność jazdy.

Porsche 911 Carrera i 911 Carrera S standardowo wyposażone są odpowiednio w 19- i 20-calowe koła. Większe o jeden cal w porównaniu z poprzednim modelem podkreślają sportowy wygląd, a ich zwiększone obwody toczenia polepszają komfort i osiągi. Podsumowując, forma zawsze podąża za funkcją. Dzięki niej osiągnięto bardzo niski współczynnik oporów aerodynamicznych wynoszący jedynie 0,29. Nawet logo umieszczone na pokrywie silnika spełnia ważną funkcję. Jest to w końcu symbol tożsamości Porsche.

Porsche nie buduje zwykłych samochodów sportowych, projektuje samochody sportowe, które można wykorzystywać na co dzień. Ogromna zwinność i komfort nie wykluczają się wzajemnie, lecz są różnymi aspektami tej samej, harmonijnej koncepcji. Jest to ewidentne zwłaszcza we wnętrzu nowej 911. Sportowy charakter, funkcjonalność i wysokiej jakości materiały tworzą spójną całość sprzyjającą dynamicznej jeździe, nawet przy codziennym użytkowaniu. Aby się o tym przekonać wystarczy wsiąść do środka. Dłuższy rozstaw osi to z przodu o 25 mm więcej miejsca na nogi niż w poprzednich modelach. Duch sportu harmonizujący z komfortem znajduje odbicie w przemyślanej ergonomii wnętrza. Użyte materiały, rozmieszczenie przyrządów czy logika ich obsługi wyznaczają nową generację samochodu sportowego. Innym nowym elementem designu 911 jest wznosząca się centralna konsola. Jej inteligentna koncepcja obsługi podąża za przejrzystą formułą bezpośredniej prostoty. Klasycznym elementem 911 jest rozmieszczenie pięciu okrągłych zegarów z umieszczonym centralnie obrotomierzem. Nowością jest wysokiej rozdzielczości, 4,6-calowy kolorowy wyświetlacz TFT VGA pozwalający na przeglądanie informacji komputera pokładowego, systemu audio czy nawigacyjnych. Standardowe sportowe fotele łączą jeszcze większy komfort z wyścigowym trzymaniem ciała i wyposażone są w 4-pozycyjną elektryczną regulację. Nowa dwustrefowa automatyczna klimatyzacja z osobną regulacją nawiewu i temperatury dla kierowcy i pasażera także stanowi element wyposażenia standardowego.

Nowością jest także opcjonalny pakiet oświetlenia podłogi, schowków, tyłu i konsoli dachowej. Jak zawsze oferujemy szeroką gamę kolorystyki wnętrza oraz materiałów wykończeniowych takich jak włókno węglowe, skóra, drewno czy aluminium. Integralną częścią koncepcji jest akustyka, zwłaszcza dźwięk silnika. Opcjonalnie oferowany jest zestaw Burmester® High-End Surround Sound. Zoptymalizowany specjalnie pod kątem nowych modeli 911 Carrera, dzięki 12 głośnikom i mocy 821 W, oferuje perfekcyjne brzmienie przestrzenne. Nowa 911 udowadnia, że pozorne przeciwieństwa, takie jak wygląd i inżynieria czy komfort i osiągi, nie muszą się wzajemnie wykluczać. W typowy dla Porsche sposób użycie formy podporządkowane jest podstawowej regule: najważniejszy jest kierowca. Dlatego odległość między dźwignią zmiany biegów i kierownicą jest taka mała, a logika obsługi, np. dwustrefowej klimatyzacji czy ustawień zwieszenia jest jasna i nieskomplikowana. Wszystkie materiały prezentują wysoką jakość. Sportowa i elegancka skóra pokrywa koło kierownicy, uchwyty drzwi, podłokietniki oraz sportowe fotele, które oferowane są standardowo. Alcantara udowodniła swoją wartość w świecie wyścigów i znalazła zastosowanie jako standardowa podsufitka. Prócz standardowych tapicerek w kolorach czarnym, Platinum Grey, Luxor Beige i Yachting Blue istnieje szeroka gama dostępnych opcji personalizacji, w tym kombinacje dwukolorowe, kolory specjalne oraz materiały takie, jak włókno węglowe, aluminium czy wysokiej jakości drewno.

RAMKA

Pakiet wyposażenia „50 lat 911”

Porsche 911 obchodzi swoje 50-te urodziny. Z tej okazji Porsche przygotowało dwa pakiety wyposażenia „50 lat 911”. Pakiet opcji „50 lat 911” łączy to, co wyróżnia model 911 od pięćdziesięciu lat: kombinacja sportowego charakteru i komfortu.

Pakiet wyposażenia „50 lat 911” Pakiet wyposażenia „50 lat 911”z Powerkit Carrera S

6058 € brutto 17903 € brutto

– Pakiet Sport Chrono – Pakiet Sport Chrono

– PCM z nawigacją – PCM z nawigacją

– Moduł telefoniczny – Moduł telefoniczny

– Asystent parkowania – Asystent parkowania

– Ogrzewanie siedzeń – Ogrzewanie siedzeń

– Powerkit Carrera S
Pakiet Sport Chrono: obejmuje analogowy i cyfrowy stoper, dynamiczne zawieszenie silnika i przycisk SPORT PLUS na konsoli środkowej. W połączeniu z PDK pakiet Sport Chrono zawiera dwie dodatkowe funkcje: funkcję startu wyścigowego „Launch Control” i „torową strategię zmiany biegów”.

Porsche Communication Management z nawigacją: PCM jest centralnym systemem informacyjnym i komunikacyjnym. 7-calowy, kolorowy ekran dotykowy wysokiej rozdzielczości umożliwia sterowanie systemem audio, telefonem i nawigacją.

Moduł telefoniczny: moduł telefoniczny dzięki wbudowanemu w PCM czytnikowi kart SIM lub poprzez połączenie Bluetooth® z telefonem komórkowym pozwala na bezsłuchawkowe prowadzenie rozmów telefonicznych.

Asystent parkowania z przodu i z tyłu: system ułatwiający parkowanie, z czujnikami ultradźwiękowymi wbudowanymi w zderzaki, informuje akustycznie i za pomocą grafiki na centralnym wyświetlaczu o przeszkodach przed i za samochodem.

Ogrzewanie siedzeń: ogrzewa siedziska, oparcia i boki przednich siedzeń.

FOT. ARCHIWUM PORSCHE