Strona domowa » Wydarzenia » Parkingi powstaną, byle nie stały puste

Parkingi powstaną, byle nie stały puste

Katowice zamierzają wybudować kilka wielkich parkingów licząc, że mieszkańcy pozostawią tam swoje samochody i albo wsiądą do autobusu lub tramwaju  albo dojadą na rowerze do centrum. Czy tak jednak będzie ? W innych miastach kierowcy coraz częściej korzystają z przygotowanych  takich parkingów. Jednak większość nadal chce parkować przed wejściem do biura czy sklepu, mimo, że mają świadomość, że tam miejsc postojowych jak na lekarstwo, zaś w korkach mogą spędzić nawet kilkadziesiąt minut.

Zawodzie, Brynów, Ligota – to w tych dzielnicach w pierwszej kolejności powstaną pierwsze katowickie węzły przesiadkowe. Miasto uzyskało dofinansowanie z Unii Europejskiej na realizację Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. W ostatnich dniach ogłoszono przetargi.

– W Katowicach czeka nas prawdziwa rewolucja komunikacyjna – zapowiada Marcin Krupa, prezydent Katowic. – W marcu ogłosiliśmy aż trzy przetargi na centra przesiadkowe typu Park&Ride – na Ligocie, Zawodziu i Brynowie, a w planach mamy ich łącznie osiem. Pozyskaliśmy także 450 mln zł dofinansowania na przebudowę DK81. Realizacja tych inwestycji, a także tworzenie nowych dróg rowerowych wraz z rozbudową systemu wypożyczalni rowerów, czy kupno nowoczesnych autobusów, zmieni transportowe oblicze miasta – ruch pojazdów będzie płynniejszy, zwiększy się ilość mieszkańców korzystających z komunikacji publicznej i jednośladów. Korzyścią dla mieszkańców będzie m.in. zaoszczędzony czas i paliwo, a także zmniejszenie hałasu.

 Centrum przesiadkowe w Brynowie powstanie w rejonie istniejącej pętli tramwajowej. Koszt inwestycji to 66 590 068,46 zł netto. Oferty na realizację inwestycji można składać do 15 maja 2017 roku. Wyłoniony wykonawca będzie miał 22 miesiące na realizację zadania.

Stworzenie Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – Węzeł przesiadkowy Brynów Pętla w Katowicach, obejmuję realizację infrastruktury dla potrzeb uzyskania funkcji przesiadkowych z autobusów na tramwaj oraz komunikacji indywidualnej na tramwaj w systemie Park&Ride oraz Bike&Ride w zakresie dojazdów do Centrum Katowic z południowej części miasta i subregionu.

– Poprzez budowę węzłów przesiadkowych z systemami typu Park&Ride, możliwe będzie pozostawienie prywatnych środków transportu w wybranych miejscach i kontynuowanie dalszej podroży środkami transportu zbiorowego – informuje Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu. – Rozwiązanie to stawia na rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu miejskiego oraz promowanie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego transportu.

W skład inwestycji wejdą: dwukondygnacyjny parking o pojemności 400 miejsc wraz z systemem informacji o zajętości parkingu, jednopoziomowego parkingu naziemnego o pojemności 52 miejsc postojowych dla funkcji Park & Ride, przystanki, w tym zadaszone perony oraz miejsca oczekiwania i wymiany podróżnych typu „drzwi-drzwi”, poczekalnia wyposażona w punkty obsługi pasażerskiej: toaletę, punkt zakupu biletów, pełną infrastrukturą dla systemu ŚKUP, małą gastronomię i punkt zakupu prasy oraz tablice dynamicznej informacji pasażerskiej, parking dla rowerów o funkcji Bike&Ride wraz z miejscami postojowymi; miejsca postojowe TAXI – 6 szt. Oraz miejsca postojowe Kiss&Ride – 6 szt.

Na węzły przesiadkowe w Brynowie, Ligocie i Zawodziu Katowice uzyskały dofinansowanie w wysokości ponad 120 mln zł (co stanowi 85 procent kosztów tych inwestycji). Kolejne zaplanowane węzły to: Sądowa, Podlesie, Piotrowice, Kostuchna, Jana. ​