Strona domowa » Samorząd » Nowoczesne pociągi ruszyły na małopolskie tory

Nowoczesne pociągi ruszyły na małopolskie tory

Podróżni z ciekawością zatrzymywali się 6 listopada na pierwszym peronie dworca Kraków Główny i dopytywali się co to za święto. Uwagę przyciągał koncert Orkiestry Kolejowej i biegający po peronie Lajkonik. Taką oprawę miała uroczystość związana z prezentacją nowoczesnych pociągów typu Acatus Plus, które obsługiwać będą połączenia w województwie małopolskim oraz dwa Impulsy, które kursować będą na trasach międzyregionalnych.

Chętni mieli także okazję po raz pierwszy przejechać nowymi pojazdami na trasie Kraków Główny – Wieliczka – pierwszej z otwieranych tras w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Regularne kursy realizowane przez Koleje Małopolskie na tej trasie ruszą już 14 grudnia br.  – Fajne, takie mogą być wszystkie pociągi – mówili najmłodsi pasażerowie, którzy mieli okazję przejechać pierwszą trasę Solnego i Szarotki. Inne nazwy pociągów to Hejnalista i Centuś. Wstęgę przecięto także przed Impulsami – Trzema Koronami i Góralem, które również poświęcono.

Nowe pociągi są klimatyzowane, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w nowoczesne systemy: informacji pasażerskiej i monitoringu oraz posiadają dostęp do bezprzewodowego Internetu.

– Samorząd województwa realizuje i wspiera ważne działania i inwestycje w dziedzinie transportu – mówił Marek Sowa, marszałek Małopolski. – Chcemy, by mieszkańcy i turyści czuli się bezpiecznie, wiedzieli, że na kolej można liczyć i że dzięki niej szybko, bezpiecznie, komfortowo i punktualnie dotrzemy do celu. Dodał również, że nowo powstała spółka Koleje Małopolskie to ważny element budowy mocnego potencjału komunikacyjnego regionu.

Radości nie krył również odpowiedzialny w zarządzie województwa za sprawy transportu i komunikacji Roman Ciepiela.  – Nie da się ukryć, że wszyscy czekaliśmy na tę chwilę – podróż nowoczesnymi, czystymi pociągami na pierwszej z tras Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – mówił Roman Ciepiela.

Natomiast wicemarszałek Wojciech Kozak, który nowe pojazdy witał na stacji Wieliczka Rynek -Kopalnia podkreślił aspekt turystyczny oraz ekologiczny tej inwestycji. Mieszkańcy Małopolski wymyślili nazwy dla wszystkich 10 pociągów przeznaczonych do kursowania po Małopolsce oraz dla sześciu zakupionych przeznaczonych na trasy międzyregionalne.

Od września 2015 r., po zakończeniu prac modernizacyjnych przez PKP PLK S.A., pociągi Acatus Plus EN 64 kursować będą również na trasie Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Balice – Wieliczka Rynek-Kopalnia. Składy wyprodukowane zostały przez Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Całkowita wartość umowy zawartej z wykonawcą opiewa na 132,2 mln zł (w tym dostawa taboru prawie 119 mln zł, usługi serwisowe 13,2 mln zł), zaś 59 proc. kosztów pokrywają pieniądze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakupienie pociągów typu Impuls EN 63a wyprodukowanych przez firmę NEWAG S.A. możliwe było natomiast dzięki  wspólnemu projektowi województw: małopolskiego, śląskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przedsięwzięcie polegało na zakupie 19 trójczłonowych pociągów. Województwa: małopolskie, śląskie i świętokrzyskie nabyły po sześć takich pojazdów, a województwo podkarpackie jeden.

Impulsy to pojazdy niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitoringu oraz windy dla niepełnosprawnych pasażerów. Pojazdy osiągają prędkość maksymalną do 160 km/h i będą obsługiwać relacje łączące wszystkie cztery województwa. W przypadku Małopolski zakupiony tabor obsłuży relacje z Krakowa do Rzeszowa, do Katowic oraz Rybnika, oraz do Ostrowca Świętokrzyskiego. Łączny koszt pojazdów to 87,8 mln zł, 70 proc. zostanie pokryte z unijnych pieniędzy.

– Województwo posiada ponad 30 składów, zaś chcemy by było ich około 60 – mówił marszałek Sowa. – Na nowe pociągi wydaliśmy ponad 300 milionów złotych ale to dopiero początek. Czekamy na koniec remontów, by koleje mogły łączyć miejscowości wchodzące w aglomerację krakowską.

Ryszard Rębilas, prezes Kolei Małopolskich także liczy, że koleje jak dawniej będą stanowiły najważniejszy element komunikacji między okolicznymi miastami a Krakowem. – Szybka Kolej Aglomeracyjnej pozwoli mieszkańcom na sprawną komunikację zarówno między dzielnicami Krakowa jak również okolicznymi miejscowościami – mówił Rębilas.