Strona domowa » Samorząd » Kraków kupuje nowe tramwaje

Kraków kupuje nowe tramwaje

W Urzędzie Miasta Krakowa podpisano umowę na zakup i dostawę 36 fabrycznie nowych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych. Będą to najdłuższe w Polsce tramwaje, które w przyszłym roku zaczną kursować m.in. na linii nr 4 do Nowej Huty.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie podpisało 3 lipca z firmą PESA Bydgoszcz SA umowę na dostawę 36 fabrycznie nowych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych o nazwie „Krakowiak”. Dokument został zawarty w obecności Jacka Majchrowskiego, prezydenta Krakowa. – Kraków sukcesywnie modernizuje swój tabor tramwajowy. Pojazdy, które tym razem kupujemy będą najdłuższymi tramwajami w Polsce. Bardzo ważne jest to, że pojadą one na mocno obciążonych obecnie trasach, w tym na linii nr 4 do Nowej Huty – mówił Jacek Majchrowski po podpisaniu umowy.

Realizacja tego kontraktu umożliwi wycofanie z ruchu starych wagonów tramwajowych 105Na z wysoką podłogą, zwanych popularnie „akwariami”. – Dzięki temu zwiększy się liczba tramwajów niskopodłogowych, a tym samym poprawi się komfort podróżowania w Krakowie, szczególnie dla osób starszych, niepełnosprawnych oraz rodziców podróżujących z dziecięcymi wózkami – przekonywał Rafał Świerczyński, prezes MPK SA.

Nowe pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz monitoring. W każdym z nich zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach. W nowych tramwajach będzie można także łatwo kupić bilet dzięki automatom, w których pasażerowie zapłacą nie tylko monetami, ale także kartą zbliżeniową.

– Tramwaj „Krakowiak” został specjalnie zaprojektowany dla stolicy Małopolski – mówił Tomasz Zaboklicki, Prezes PESA Bydgoszcz SA. – Co ważne, jego konstrukcja jezdna zapewni zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska, a także znacząco podniesie komfort podróżowania. 

Zgodnie z popisanym 3 lipca kontraktem pierwsze „Krakowiaki” trafią w połowie 2015 roku. Dostawa nowych tramwajów ma się zakończyć we wrześniu 2015 roku. Podpisanie umowy na zakup 36 tramwajów było możliwe dzięki przesunięciu tego przedsięwzięcia na listę podstawową Projektów Indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Decyzja w tej sprawie została podjęta 10 czerwca przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Wartość kontraktu z firmą PESA to 291 240 000 zł netto. Przewidywane dofinansowanie do 36 wagonów z Funduszu Spójności to 171 831 600 zł.

W kolejnych latach MPK SA planuje kolejne zakupy nowoczesnego taboru przy wykorzystaniu funduszy unijnych w perspektywie 2014-2020. Chodzi o 36 tramwajów 32 metrowych oraz 10 autobusów elektrycznych. W ramach tych pieniędzy miałaby zostać wyremontowana zajezdnia Nowa Huta.  Całe zadanie znalazło się wśród projektów komplementarnych do Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego, przedstawionych Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju przez Gminę Miejską Kraków.

– Są więc szanse, że w perspektywie kilku najbliższych lat niemal wszystkie krakowskie tramwaje będą miały niską podłogę – podsumował Prezydent Jacek Majchrowski.

Foto:  www.krakow.pl