Strona domowa » Samorząd » Kolejny most już łączy Podkarpacie z województwem świętokrzyskim

Kolejny most już łączy Podkarpacie z województwem świętokrzyskim

Trwa podnoszenie i mocowanie przęsła nurtowego na budowanym właśnie nowym moście na Wiśle. Przeprawa połączy brzegi gminy Borowa na Podkarpaciu i Połańca po stronie świętokrzyskiej.

Ten szczególny moment obserwowali 25 marca marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl i członek zarządu województwa świętokrzyskiego Jan Maćkowiak. – Chyba po raz ostatni nasi goście musieli korzystać z promu – mówił marszałek Ortyl. Następnym razem kiedy przyjadą na budowę, przejdą na podkarpacką stronę suchą stopą, nad Wisłą.

Towarzyszyli im także Andrzej Maternia i Damian Urbanowski, dyrektorzy odpowiednio Podkarpackiego i Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Byli również przedstawiciele wykonawcy, inżyniera kontraktu, a także Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, która jest instytucją pośredniczącą,

Rozpoczęło się podnoszenie i mocowanie przęsła nurtowego czyli elementu, który połączy powstające z obu stron części mostu. Ten ostatni element konstrukcji (najdłuższa część nurtowa) została scalona na barce przycumowanej do brzegu Wisły. Przy pomocy pchaczy barka przemieściła się wraz konstrukcją na miejsce docelowe, z którego przęsło zostanie podniesione. Do podniesienia zostaną użyte pręty wysokiej wytrzymałości oraz osiem siłowników hydraulicznych. Samo podnoszenie przęsła z barki zajmie kilkanaście godzin. Proces związany ze stałym scaleniem konstrukcji nośnej potrwa około dwóch tygodni.

– To niezwykle istotny dzień dla naszych województw – mówił Jan Maćkowiak. Inwestycja to nie tylko most, ale przede wszystkim nowe połączenie drogowe stolic naszych województw.

– Zawsze przypominam moment w którym na znajdującym się niedaleko promie podpisywaliśmy pierwsze porozumienie – tłumaczył marszałek Ortyl. – Był rok 2002 i kończyła się pierwsza kadencja samorządu województwa. Był to początek długiej drogi. Dzisiaj jest kolejny krok milowy tej inwestycji. Cieszą nas deklaracje wykonawców, że wszystkie terminy są dotrzymane. Nie ma większych problemów i wkrótce tym mostem będziemy się przemieszczać. Warto podkreślić znaczenie unijnych dotacji. Inwestycja, która powstaje na naszych oczach czyli budowa przeprawy na Wiśle i łączących ją dwóch pozostałych mostów oraz drogi, jest finansowana z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

IMG_5033Przypomnijmy, że budowa mostu na Wiśle w Połańcu to wspólna inwestycja województw podkarpackiego i świętokrzyskiego o nazwie „Likwidacja barier rozwojowych – most na Wiśle z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 764 oraz połączeniem z drogą wojewódzką nr 875” (w Tuszowie Narodowym nowy fragment drogi prowadzącej na most połączy się z budowaną równolegle obwodnicą Mielca).

– Jest współfinansowana z pieniędzy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 – dodaje Tomasz Leyko, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.

Całkowita wartość inwestycji to 178 milionów. Termin oddania przewidziano na koniec października br. W ramach inwestycji po stronie świętokrzyskiego wykonany będzie blisko kilometrowy most nad Wisłą, ponad stumetrowy most nad Breniem Starym i ponad pięcioipółkilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej. Wykonawcą jest konsorcjum firm – Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty Łódź S.A.”, VISTAL Gdynia S.A., Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. z o.o. W części podkarpackiej 725 metrów mostu na Wisłoce, most na d potokiem i ponad dziewięć kilometrów drogi wojewódzkiej. Wykonawcą tej części jest MOTA Engil Central Europe.

FOT. MICHAŁ MIELNICZUK