Strona domowa » Motoryzacja » Ewolucja Lexusa CT 200h

Ewolucja Lexusa CT 200h

Lexus CT 200h, debiutując w 2010 roku na Salonie Samochodowym w Genewie, wkroczył do segmentu premium jako pierwszy kompaktowy hatchback z napędem hybrydowym. Od tego czasu model ten zdążył już zapracować na status jednej z najlepiej sprzedających się hybryd w gamie japońskiego producenta. Od 2011 roku firma sprzedała na świecie ponad 300 tys. sztuk CT 200h, z czego około 75 tys. w Europie, która pozostaje jednym z największych rynków zbytu dla tego modelu.

Implementując najnowsze zmiany i udoskonalenia, inżynierowie i projektanci Lexusa zachowali największe atuty CT 200h oraz skupili się na dalszym obniżeniu zużycia paliwa i poprawie niezawodności, z jakich słynie ten model. Odświeżono również stylistykę nadwozia, aby jeszcze dobitniej odzwierciedlała radość z jazdy, jaką zapewnia CT 200h.

– Odświeżona stylistyka Lexusa CT 200h jest teraz jeszcze bardziej usportowiona i silniej oddziałuje na emocje, dzięki czemu samochód ten staje się idealnym hybrydowym kompaktem klasy premium dla młodszych klientów, którzy chcą cieszyć się dynamiczną jazdą, jednak bez nadmiernego obciążania środowiska naturalnego – wyjaśnia Chika Kako, główny inżynier modelu CT 200h.

Projektanci nadali CT 200h bardziej wyrazisty wygląd, na który wpływa szereg nowych elementów, w tym mocniej zarysowany charakterystyczny grill w kształcie klepsydry, zmieniony przedni zderzak oraz światła do jazdy dziennej w kształcie grotu strzały przeniesione ponad jednosoczewkowe reflektory LED. Zmodyfikowano także elementy dekoracyjne tyłu auta i tylnego zderzaka i wprowadzono nowe 15- i 17-calowe obręcze kół.

Kabina odznacza się charakterystyczną dla Lexusa jakością wykonania i wykończenia z użyciem najlepszych materiałów o bogatej fakturze, a także komfortem i funkcjonalnością. System Lexus Premium Navigation jest dostępny z centralnym wyświetlaczem multimedialnym o przekątnej powiększonej z 7 do 10,3 cala, co zapewnia lepszą czytelność obrazu i ułatwia użytkowanie. Zwiększono również liczbę wariantów kolorystycznych wnętrza.

W wersji CT 200h F Sport wprowadzono szereg zmian, które podkreślają sportowy charakter modelu. Obejmują one specjalny wzór siatki grilla i jej metaliczne, czarne wykończenie, nowe kolory nadwozia, opcję dwutonowego lakieru oraz nowe warianty wykończenia tapicerki i wykończenia kabiny.

Kolejnym oczekiwanym elementem wyposażenia odświeżonego Lexusa CT 200h będzie opcjonalny pakiet Lexus Safety System+, który gwarantuje jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa i dostęp do zaawansowanych rozwiązań technicznych, takich jak system antykolizyjny (PCS), adaptacyjny tempomat (ACC), system ostrzegania o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu (LDA) z funkcją automatycznej korekty toru jazdy, reflektory przednie z funkcją automatycznych świateł drogowych (AHB) oraz układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA). Więcej informacji znajduje się w rozdziale Lexus Safety System +.

Stylistyka nadwozia CT 200h, pełna dynamiki i wyrafinowania, została stworzona z myślą o młodszych klientach. Charakterystyczny grill w kształcie klepsydry zyskał bardziej przestrzenną formę, z wysuniętą ku przodowi środkową częścią, co przydało masce aerodynamicznego kształtu oraz pozwoliło obniżyć zderzak i przednie błotniki. Grill w modelu 2018 jest też bardziej wyrazisty dzięki nowemu wzorowi siatki oraz nowemu kształtowi przedniego zderzaka, z którego usunięto środkową część biegnącą wcześniej poniżej emblematu Lexusa. Usunięto także poziome listwy wewnątrz grilla, nadając mu dzięki temu bardziej spójny i atrakcyjny wygląd.
Światła do jazdy dziennej, które zachowały swój kształt grotu strzały, przeniesiono nad reflektory LED, które zyskały matowe, metaliczne wykończenie. Szare, metaliczne wykończenie obwódek mają też światła przeciwmgłowe, umieszczone na krańcach przedniego zderzaka.

Odświeżona gama obręczy kół o średnicach od 15 do 17 cali obejmuje 17-calowe obręcze w kolorze dark metallic dla modelu F Sport oraz nowe, 10-ramienne, 16-calowe koła o kontrastujących czarnych i frezowanych powierzchniach. Zmiany widoczne są również z tyłu. Wykorzystujące wyłącznie diody LED nowe lampy zespolone o kształcie litery L optycznie poszerzają samochód i nadają mu bardziej sportowy wygląd. Kierunkowskazy przeniesiono ku dolnej krawędzi lamp, co podkreśla motyw litery L. Górne i dolne krawędzie powierzchni emitujących światło rozszerzają się ku krawędziom nadwozia, tworząc wrażenie siły i stabilności.

Tylne drzwi zyskały nową dekorację, okalającą emblemat Lexusa między tylną szybą a lampami zespolonymi. Zmieniono kształt dolnej części tylnego zderzaka, nadając jej srebrne i czarne wykończenie, a ramki świateł odblaskowych pomalowano lakierem w kolorze metalicznej szarości, tak jak w przypadku przednich świateł przeciwmgłowych.

Kabina CT 200h odznacza się komfortem, znakomitym wyposażeniem i doskonałą jakością wykorzystanych materiałów. W tym przestronnym wnętrzu miejsce kierowcy stanowi wygodny kokpit z nisko umieszczonym fotelem, pewnym uchwytem kierownicy, wyraźnymi wskaźnikami Optitron, optymalnie umiejscowionymi pedałami i ergonomicznie rozmieszczonymi przyrządami tworzącymi zaawansowany interfejs użytkownika. Kształt i działanie każdego z elementów wnętrza zostały starannie przeanalizowane, a przywiązanie do szczegółów widać wyraźnie na przykładzie szczotkowanego metalu wokół klamki drzwi czy przełącznika trybu jazdy albo jakości lewarka zmiany biegów.

Najważniejszą zmianą w modelu 2018 jest zastosowanie znacznie większego wyświetlacza systemu Lexus Navigation, którego przekątną zwiększono z 7 do 10,3 cala, co ułatwia odczytywanie informacji i sterowanie systemami.

Tablica przyrządów kierowcy zawiera wskaźniki Optitron oraz – w przypadku wyposażenia w Lexus Premium Navigation – wielofunkcyjny, kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala. Wyświetlaniem informacji można sterować za pomocą przycisków na kierownicy lub centralnego wyświetlacza multimedialnego.

Funkcje systemu łączności i rozrywki obejmują możliwość korzystania z dwóch portów USB, wyświetlanie zdjęć z urządzenia podłączonego do USB, funkcję MirrorLink (LDA), wyświetlanie okładek odtwarzanych albumów oraz funkcję bufora radia, pozwalającą powtórzyć do 20 minut odbieranej audycji.

Zgodnie z japońską tradycją gościnności – Omotenashi – CT 200h zaprasza do jazdy za pomocą dyskretnego oświetlenia wybranych elementów zewnętrznych i wewnętrznych w ciągu 15 sekund po otwarciu pojazdu. System Follow Me Home ułatwia przejście od samochodu do domu, włączając reflektory i wybrane inne światła na czas od 30 do 120 sekund. Oświetlenie wewnętrzne jest automatycznie wyłączane 20 minut po wyłączeniu zapłonu.

Aby zwiększyć wygodę użytkowania, kolorowy wyświetlacz systemów Lexus Premium Navigation i Lexus Navigation w modelu CT 200h 2018 został powiększony do 10,3 cala i wyposażony w funkcję podziału ekranu, umożliwiającą prezentowanie dodatkowych informacji jednocześnie z mapą nawigacyjną.

W najwyższej wersji wyposażeniowej CT 200h systemowi Lexus Premium Navigation towarzyszy zaprojektowany na zamówienie 13-głośnikowy system audio Mark Levinson Surround. Całość udostępnia dodatkowe, wyrafinowane funkcje planowania podróży i łączności, w tym dostęp do usług sieciowych (za pośrednictwem smartfonu) i rozpoznawanie głosu w wielu językach.

Systemem tym, jak i systemem Lexus Navigation (któremu towarzyszy 6-głośnikowy pakiet audio) steruje się za pomocą Lexus Remote Touch Interface. Został on stworzony z myślą o łatwym, intuicyjnym użytkowaniu i działa podobnie do komputerowej myszy z potwierdzeniem wyboru przez naciśnięcie. Z jego pomocą można szybko i łatwo poruszać kursorem na ekranie, by sterować systemem audio, nawigacją, klimatyzacją, sprzężonym telefonem i funkcjami samochodu.

System Lexus Display Audio korzysta wciąż z 7-calowego kolorowego ekranu i do sterowania wykorzystuje pokrętło. CT 200h wprowadził drugą generację spalinowo-elektrycznej technologii hybrydowej Lexusa do segmentu kompaktów klasy premium. Wykorzystuje ona system zarządzania energią, który zapewnia cichą pracę oraz dobrą dynamikę i osiągi, których oczekują klienci od hatchbacka klasy premium.

Zastosowanie rozwiązań takich jak silnik benzynowy pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona, recyrkulacja gazów wylotowych (EGR, exhaust gas recirculation) i odzyskiwanie ciepła spalin (EHR, exhaust heat recovery) pozwoliło ograniczyć emisję niepożądanych substancji i zużycie paliwa.

Ekologicznemu napędowi towarzyszą inne rozwiązania przyjazne dla środowiska. Należą do nich energooszczędna klimatyzacja, oświetlenie szeroko wykorzystujące diody LED, a także lekki i energooszczędny system audio. Do wytworzenia wielu elementów pojazdu wykorzystano biomateriały zamiast tworzyw wyprodukowanych z surowców ropopochodnych.

Układ napędowy wykorzystuje pracujący w cyklu Atkinsona benzynowy silnik o pojemności skokowej 1798 cm³ i mocy 99 KM wg DIN (73 kW) oraz potężny silnik elektryczny o mocy 82 KM wg DIN (60 kW). Łączna moc układu wynosi 136 KM wg DIN (100 kW), co zapewnia płynne przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,3 s i prędkość maksymalną 180 km/h. Jednocześnie CT 200h wyróżnia się wyjątkowo małym zużyciem paliwa, wynoszącym w cyklu mieszanym jedynie 3,6 l na 100km, oraz wiodącą w tej klasie emisją CO2 na poziomie 82 g/km, co przekłada się na niskie koszty posiadania.

Napęd Lexus Hybrid Drive przyczynia się również do ochrony czystości powietrza przez znacznie niższą niż w przypadku silników wysokoprężnych emisję tlenków azotu i cząstek stałych. Co więcej, podczas jazdy w trybie całkowicie elektrycznym nie są emitowane żadne substancje i nie jest zużywane paliwo.

Oprócz normalnego trybu pracy hybrydowej jednostki napędowej, do wyboru są tryby EV, ECO i SPORT, które dostosowują osiągi samochodu do nastroju kierowcy i warunków drogowych. W zależności od wybranego trybu priorytetem staje się ekonomiczność jazdy oraz małe zużycie paliwa i niskie emisje albo osiągi i dynamika jazdy.

W trybach EV, ECO i Normal nacisk położony jest na płynność jazdy, a przy prędkościach poniżej 45 km/h CT 200h automatycznie przełącza się w tryb elektryczny i tak długo, jak to możliwe, porusza się niemal bezgłośnie i bez emitowania jakichkolwiek substancji.

W trybie ECO samochód reaguje delikatniej na naciskanie pedału przyspieszenia, zaś działanie klimatyzacji jest zoptymalizowane pod kątem zmniejszenia zużycia paliwa. Tryb SPORT z kolei bardziej intensywnie wykorzystuje silnik elektryczny, umożliwiając większą dynamikę jazdy. W trybie SPORT mniejsza jest też ingerencja elektronicznych systemów kontroli stabilności i trakcji (Vehicle Stability Control i Traction Control). Po włączeniu trybu Sport podświetlenie przyrządów zmienia kolor z niebieskiego na czerwony, a wskaźnik hybrydowego układu napędowego przyjmuje funkcję obrotomierza.

CT 200h został stworzony z myślą o połączeniu doskonałego prowadzenia i dynamiki z komfortem, z którego słynie Lexus. Doskonałą stabilność osiągnięto dzięki wysokiej sztywności struktury nadwozia, niskiemu położeniu środka masy i minimalnemu momentowi bezwładności uzyskanemu poprzez zastosowanie lekkich, aluminiowych pokryw silnika i bagażnika oraz wzmocnień zderzaków. Komfortowi jazdy i prowadzenia sprzyja również zawieszenie przednie z kolumnami MacPhersona i tylne zawieszenie niezależne.

CT 200h był pierwszym modelem Lexusa, w którym zastosowano zapożyczony z samochodów wyczynowych system tłumików poprzecznych, którego zadaniem jest absorbowanie i minimalizowanie drgań nadwozia w celu uzyskania liniowej charakterystyki układu kierowniczego i wyższego komfortu jazdy.

Do znakomitej sztywności nadwozia przyczynia się także szerokie wykorzystanie zgrzewania punktowego w jego strategicznych punktach oraz klejenia strukturalnego dolnej części. Podwyższona sztywność nadwozia umożliwiła optymalizację charakterystyki zawieszenia i zastosowanie grubszej tylnej belki stabilizującej dla zwiększenia komfortu jazdy bez szkody dla kultury prowadzenia.

Zwiększeniu sztywności nadwozia towarzyszyło też użycie sztywniejszego zamocowania kolumny kierowniczej i optymalizacja elektrycznego wspomagania kierownicy, co przełożyło się na większą precyzję i skuteczność układu kierowniczego.

Wersja F Sport wyróżnia się z rodziny CT 200h zastosowaniem unikalnych elementów stylizacyjnych, które nadają jej wyjątkowo atrakcyjny wygląd. W modelu 2018 cechy te zostały jeszcze wzmocnione. Na zewnątrz zwraca uwagę przede wszystkim siatka charakterystycznego grilla o kształcie klepsydry, wykończona czarnym, metalicznym lakierem. Jej deseń powtarza się wokół lamp przeciwmgłowych, a czarne akcenty można znaleźć na górnym i dolnym obramowaniu grilla oraz na elementach dekoracyjnych tyłu pojazdu.

Reflektory LED zaopatrzono w nowe, pojedyncze soczewki dla świateł drogowych i mijania. Paleta kolorów lakieru F SPORT została rozszerzona o nowe odcienie, takie jak Lava Orange CS (Crystal Sunshine) i Heat Blue CL (Contrast Layering). Klienci mogą również wybrać nowe opcje dwutonowe, łączące kolor nadwozia z kontrastowym, czarnym dachem. Dostępne są także nowe warianty tapicerki oraz wykończenia i kolorystyki kabiny F Sport, w tym dwutonowa skóra i ekskluzywny detailing Naguri, będący kolejnym przykładem doskonałej jakości rzemiosła mistrzów Takumi. Wnętrze F Sport wyróżniają też aluminiowe pedały i nakładki progów, kierownica obciągnięta perforowaną skórą, obszyty skórą lewarek zmiany biegów oraz emblematy F Sport. Oprócz stylizacji, CT 200h F Sport różni się także od podstawowych modeli inną charakterystyką sprężyn śrubowych i optymalizacją rozkładu sztywności zawieszenia między przodem i tyłem w celu zapewnienia bardziej sportowej dynamiki jazdy.

Odświeżony CT 200h został wzbogacony o zaawansowane technologie bezpieczeństwa czynnego Lexusa. Oznacza to, że obecnie niemal wszystkie nowe modele Lexusa sprzedawane w Europie są wyposażone w Lexus Safety System +. Jest to zgodne z realizowaną przez Lexusa strategią „demokratyzacji”, której celem jest udostępnienie tego pakietu bezpieczeństwa większej liczbie klientów za przystępną cenę. Odzwierciedla to również zaangażowanie marki w poprawę bezpieczeństwa na drogach dla wszystkich uczestników ruchu – kierowców, pasażerów, przechodniów i innych – w celu ostatecznego wyeliminowania wypadków drogowych. Lexus Safety System + obejmuje funkcje, które monitorują otoczenie pojazdu i reakcje kierowcy, wykrywają określone zagrożenia kolizją i inicjują działania pomagające zapobiec zderzeniu lub, jeśli to niemożliwe, ograniczyć jego skutki.

System antykolizyjny (PCS) Lexusa może pomóc kierowcy uniknąć kolizji lub ograniczyć jej skutki, nawet przy dużych prędkościach. PCS skanuje drogę przed samochodem za pomocą radaru fal milimetrowych oraz przedniej kamery, wykrywając przeszkody i zagrożenia zarówno podczas jazdy na wprost, jak i w zakrętach. System analizuje również dane z rozmaitych czujników rozmieszczonych w samochodzie, monitorując czynniki takie jak prędkość jazdy, kąt skrętu kół przednich czy zmiana kąta skrętu kierownicy. Te informacje pomagają PCS określić ryzyko uderzenia samochodu w tył poprzedzającego pojazdu.

W razie stwierdzenia wysokiego ryzyka kolizji, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i wyświetla polecenie „Hamuj”. W chwili naciśnięcia pedału hamulca system uruchamia hamulec przedkolizyjny (Pre-Collision Brake), by zapewnić optymalną siłę hamowania. W ten sposób może zmniejszyć prędkość o nawet 40 km/h, doprowadzając do zatrzymania pojazdu lub co najmniej ograniczając skutki zderzenia.

Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenia i nie naciśnie pedału hamulca, system samoczynnie zainicjuje hamowanie. PCS obejmuje również funkcję ochrony pieszych, która automatycznie rozpoczyna hamowanie w przypadku wykrycia pieszego przed samochodem przy prędkościach od 10 do 80 km/h. Radar systemu PCS wykorzystywany jest także przez adaptacyjny tempomat (ACC, Adaptive Cruise Control), który pomaga kierowcy utrzymać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu przy prędkości powyżej 40 km/h.

Gdy droga przed samochodem jest pusta, ACC automatycznie płynnie zwiększa prędkość do ustawionej wartości. Jeśli automat zatrzymał samochód, wystarczy nacisnąć pedał przyspieszenia, by wznowić działanie systemu.

ACC może pracować w dwóch trybach: utrzymania stałej prędkości, jak konwencjonalny tempomat, lub utrzymania odległości od poprzedzającego pojazdu. W tym drugim trybie kierowca może wybrać małą, średnią lub dużą odległość, zgodną ze swymi preferencjami lub warunkami ruchowymi. Ustawienia są wyświetlane na ekranie wielofunkcyjnym.

Funkcja utrzymywania pasa ruchu (LKA, Lane Keeping Assist) wykorzystuje kamerę PCS, zamontowaną za przednią szybą przed lusterkiem wstecznym, za pomocą której śledzi tor ruchu pojazdu między oznakowaniem pasa ruchu na jezdni. Po wykryciu, że samochód przekracza linię boczną bez włączenia kierunkowskazu, system uruchamia sygnał dźwiękowy i wyświetla ostrzeżenie. W przypadku braku reakcji kierowcy, LKA wykorzystuje układ elektrycznego wspomagania kierownicy, by zapobiec opuszczeniu pasa.

LKA ma również funkcję ostrzegania o zmęczeniu kierowcy Monitoruje ona pozycję pojazdu na pasie ruchu oraz ruchy kierownicy. Jeśli tor ruchu jest niestabilny, co może świadczyć o rozproszeniu lub senności kierowcy, system wyświetla ostrzeżenie na ekranie wielofunkcyjnym i proponuje przerwę na odpoczynek.

Funkcja adaptacyjnych świateł drogowych (AHB, Automatic High Beam) w nowym CT 200h zapewnia kierowcy lepszą widzialność w nocy. Światła drogowe są automatycznie przełączane na światła mijania po wykryciu świateł pojazdu znajdującego się przed samochodem, a po jego minięciu włączane z powrotem. W ten sposób droga jest optymalnie oświetlona przez większość czasu bez ryzyka oślepiania innych uczestników ruchu.

Funkcja rozpoznawania znaków drogowych (RSA, Road Sign Assist) rozpoznaje znaki drogowe za pomocą kamery PCS i wyświetla je na ekranie wielofunkcyjnym. Ogranicza to ryzyko niezauważenia przez kierowcę ważnych znaków, takich jak zakazy, nakazy i znaki ostrzegawcze, np. ograniczenia prędkości czy zakazy wjazdu. System rozpoznaje znaki zgodne z międzynarodowymi normami, określonymi przez Konwencję Wiedeńską o Znakach i Sygnałach Drogowych.